Shockwavetherapie

Shockwave therapie is een moderne en erg doeltreffende behandelmethode. De term 'shockwave' verwijst naar hoogenergetische geluidsimpulsen die zich als golven dwars door een medium heen verplaatsen (water, lucht of een vaste stof). Shockwaves versnellen het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, ze stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie.

Voor een demonstratiefilmpje over shockwave klik hier.

De verschillende effecten van shockwave therapie zijn:
Mechanische effecten:
  • Afbreken van verkalkingen en botvergroeiing
Pijn:
  • Effect op oppervlakkige zenuwuiteinden
  • Hyperstimulatie van pijnzenuwen
  • Release van endorfines
Door deze stimulaties wordt de pijn verminderd.

Weefselherstel:
  • Stimulering van de doorbloeding en aanmaak van nieuwe vaatstructuren
  • Toename groeifactoren
  • Toename weefselherstellende stoffen
  • Verbetering stofwisseling

Op die manier wordt het herstelmechanisme van het lichaam gestimuleerd. Het toedienen van de schokgolven gedurende 5-10 minuten kan met slechts gemiddeld 6-9 sessies voor de behandeling van chronische pijn met bewezen succes worden gebruikt voor onder andere de volgende therapeutische toepassingen:

Chronische klachten in het algemeen, zoals:
  • Tenniselleboog
  • Golferselleboog
  • Dupuytren contractuur (verdikkingen in de handpalm)
  • Ziekte van Ledderhose (verdikkingen onder de voetzool)
  • Hielspoor en hielpijn
  • Shin splints (pijn aan het scheenbeen)
  • Jumpersknee (pijnklachten rond de knieschijf)
  • Achillespees (pijn)klachten

Hoe wordt shockwave therapie uitgevoerd?
Allereerst wordt op basis van een gesprek en een lichamelijk onderzoek het pijngebied gelokaliseerd. In een groot aantal gevallen wordt aanvullend onderzoek gedaan door middel van echografie. Nadat de diagnose gesteld is en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt het pijngebied blootgesteld aan korte shockwave impulsen. Dit gebeurt met behulp van een ‘ behandelpistool’ of ‘behandelkop’. De behandeling duurt kort, zo’n 15-20 minuten per sessie. De zittingen hebben meestal een behandelinterval van zo’n 7 dagen, afhankelijk van het probleem

Kosten van shockwave behandeling
De kosten van een shockwave behandeling vallen onder een fysiotherapie behandeling.
Een totale shockwave behandeling bestaat in het algemeen uit een aantal clusters van drie shockwave behandelingen. Meestal wordt na drie shockwave behandelingen een controle echo gemaakt. Aan de hand van de controle echo wordt bepaald of aanvullende shockwave behandelingen (nog) noodzakelijk zijn. Dit is afhankelijk van de mate van de pathologie.