Medical taping

De basis van het Medical Taping Concept werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen.

De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.

Voortbouwend op deze gedachte, werden diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kon ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen, wordt het lichaamseigen herstelproces geactiveerd. Tijdens de ontwikkeling van deze methode bleek al snel dat het toepassingsgebied veel ruimer was dan alleen het behandelen van spieren.

De liftende werking van de CureTape geeft een onmiddellijke drukvermindering, waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer weer worden hersteld. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddellijk. Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk.

Ook de initiële lymfevaatjes kunnen zich door de drukverlaging meer openen. Dit komt exact overeen met de doelstelling van de manuele lymfedrainage.

De antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde CureTape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk, waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Samenvattend kunnen de effecten als volgt worden ingedeeld:
  • spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
  • belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
  • pijndemping
  • ondersteunen gewrichtsfunctie, door:
    • stimuleren van proprioceptie (zenuwreflexen in gewrichten en spieren)
    • correcties van de bewegingsrichting
    • vergroten van de stabiliteit
  • neuro-reflectoire beïnvloeding

Indicaties voor Medical Taping zijn:
  • hypotone spieren stimuleren
  • hypertone spieren inhiberen