Hoofdpijn

Algemeen
Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Soms duurt het heel kort, maar er zijn ook mensen die bijna voortdurend hoofdpijn hebben. Hoewel hoofdpijn erg vervelend kan zijn is het meestal een onschuldige klacht. Hersenweefsel is gevoelloos en kan dus niet de oorzaak zijn van de pijnklachten. De oorzaken van hoofdpijn moeten dan ook gezocht worden in de spieren en banden rond de schedel en nek, de bloedvaten, de hersenvliezen en de hersendruk. Er zijn diverse soorten hoofdpijn. De meest voorkomende soorten zijn spanningshoofdpijn, migraine en hoofdpijn veroorzaakt door medicijngebruik.

Mogelijke vormen van hoofdpijn
Spanningshoofdpijn
De hoofdpijn ontstaat door te grote gevoeligheid van de aanhechtingen van spieren en pezen aan de nek en schedel. Dit voelt alsof er een band strak om het hoofd zit, of dat er van beide zijden op het hoofd geduwd wordt. Meestal is er geen braakneiging of gevoeligheid voor licht of geluid aanwezig. De hoofdpijn kan enkele uren aanhouden. Door afleiding, sporten of ontspanning kan de pijn verminderen.

Spanningshoofdpijn kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld:

• Verkeerde houding
  • Psychologische/emotionele problemen
  • Slaapgebrek

Stress is een van de belangrijkste oorzaken van spanningshoofdpijn. Emotionele problemen verhogen de spierspanning in het lichaam. Het hoeven geen grote problemen te zijn, ook de gewone dagelijkse beslommeringen kunnen de spierspanning verhogen. Deze overmatige spierbelasting kan leiden tot spanningshoofdpijn. Een goede conditie en voldoende ontspanning, zowel geestelijk als lichamelijk kan deze hoofdpijn helpen verminderen of zelfs voorkomen.

Als pijnstiller kunt u paracetamol gebruiken. Gebruik deze als de hoofdpijn erg is, niet om te voorkomen dat de hoofdpijn opkomt of erger wordt. Gebruik niet meer dan nodig is en niet dagenlang achter elkaar. Veelvuldig gebruik van pijnstillers kan ook weer hoofdpijn veroorzaken!

Probeer te achterhalen wat bij u de hoofdpijn uitlokt. De beste manier om daarachter te komen is het bijhouden van een hoofdpijndagboek. Door op te schrijven wanneer de hoofdpijn optreedt, wordt misschien duidelijk waardoor de pijn wordt uitgelokt en wat u er aan kunt doen. Als bijvoorbeeld een verkeerde houding de hoofdpijn veroorzaakt, is dat het beste te behandelen door een goede houding aan te leren. Hierbij kan de fysiotherapeut helpen.

Migraine
Deze hoofdpijn komt in aanvallen van nogal hevige kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd, vaak met misselijkheid, braken en met overgevoeligheid voor licht en geluid. Door de hoofdpijn kan het dagelijks leven erg belemmerd worden. De duur van de aanval varieert van een dagdeel tot drie dagen. Bij ongeveer een kwart van de mensen gaan verschijnselen als flikkeringen, zwarte vlekken voor de ogen of tintelingen, aan de hoofdpijn vooraf. Sommige mensen hebben slechts af en toe een migraineaanval, anderen hebben er regelmatig last van.

Over de oorzaak van migraine is nog veel onbekend. Wel is bekend dat het kan optreden als een stof of factor een overreactie van de bloedvaten in de hersenen veroorzaakt. Deze uitlokkende factoren (triggers) kunnen op zichzelf werken of in combinatie met andere factoren.

Uitlokkende factoren zijn:

• Na een periode van stress: er wordt soms gedacht dat stress migraine veroorzaakt, vaak is juist het tegengestelde het geval. Migraine komt juist vaak voor als de stress voorbij is, bijvoorbeeld op vakantie of in het weekend.
  • Ovulatie of menstruatie: meestal treden migraineaanvallen op voor of tijdens de menstruatie. Fluctuerende hormonen zijn de boosdoener. Voor en tijdens de menstruatie vermindert de oestrogeenspiegel, dat kan een migraineaanval uitlokken.
  • Cafeïneonttrekking: door abrupt het gebruik van cafeïne te stoppen kan migraine optreden.
  • Medicijnen: het gebruik van sommige medicijnen kan leiden tot migraine.
  • Weersveranderingen: bij sommige mensen kan een dalende luchtdruk tot een aanval leiden. Ook hoge temperaturen, vochtigheid of regen kan dit effect hebben. Fel licht, lawaai, rook, stank, sterke geuren, of hoogteveranderingen kunnen migraine eveneens uitlokken.
  • Maaltijden overslaan: daardoor zakt de bloedsuikerspiegel, wat migraine kan uitlokken.
  • Verandering in slaappatroon: te veel slaap (of te weinig) kan met migraine gepaard gaan.
  • Bepaalde voedingsstoffen: bijvoorbeeld smaakversterker (in Chinese en kant- en klaar gerechten), sulfiet (in wijn), nitraat (in bleekselderij, andijvie, spinazie, sla, venkel, koolrabi, spitskool, Chinese kool en rode bieten) en aspartaam (kunstmatige zoetstof).

Hoofdpijn door medicijngebruik
Als u meer dan vijftien dagen per maand hoofdpijn heeft, ondanks het (bijna) dagelijks gebruik van pijnstillers is de kans groot dat de hoofdpijn door medicijngebruik aanwezig blijft. Ook dagelijks gebruik van meer dan vijf cafeïne houdende producten (bijvoorbeeld koffie, thee en chocolade) kan leiden tot chronische hoofdpijnklachten.

Als uw huisarts hoofdpijn door medicijngebruik vermoedt, zal hij adviseren om te stoppen met het slikken van de pijnstillers. Stoppen heeft meestal ontwenningsverschijnselen tot gevolg. Dit duurt ongeveer drie weken en kan het dagelijks leven behoorlijk verstoren. Na de ontwenningsfase kan de eventueel onderliggende hoofdpijn, waarvoor de medicijnen geslikt werden, opnieuw optreden. Samen met de huisarts wordt na het stoppen met de pijnstillers gezocht gaan naar een betere behandeling. Het bijhouden van een hoofdpijndagboek tijdens en na de ontwenningsperiode kan een goede houvast zijn.

Wat kunt u zelf doen?
Oefeningen

• Kijk voor geschikte oefeningen bij spanningshoofdpijn onder het kopje nekklachten.
  • Probeer te achterhalen wat de migraine uitlokt. De beste manier om daarachter te komen is het bijhouden van een hoofdpijndagboek.
  • Een migraine aanval proberen te vermijden door de uitlokkende factoren te mijden. Eet regelmatig en voorkom voeding die een aanval opwekt, slaap regelmatig, beweeg regelmatig (vooral rustige activiteiten zoals wandelen, zwemmen of fietsen kunnen u helpen) en leer stress te verminderen, bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen.

Behandeling bij ons
Fysio FM past de volgende behandeltherapieën toe die u van uw hoofdpijn afhelpen of de klachten doen verminderen:

• Dry needling/Triggerpoint therapie
  • Mulligantherapie