Hoofdpijn

Bijna iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Soms duurt het heel kort, maar er zijn ook mensen die bijna voortdurend hoofdpijn hebben. Hoewel hoofdpijn erg vervelend kan zijn is het meestal een onschuldige klacht. Hersenweefsel is gevoelloos. De oorzaken van hoofdpijn moeten dan ook gezocht worden in de spieren en banden rond schedel en nek, de bloedvaten, de hersenvliezen en de hersendruk Er zijn veel soorten hoofdpijn. De meest voorkomende soorten zijn spanningshoofdpijn, migraine en hoofdpijn veroorzaakt door medicijngebruik.

Spanningshoofdpijn

De hoofdpijn ontstaat door te grote gevoeligheid van de peesaanhechtingen aan nek en schedel. De patiënt voelt dit alsof er een band strak om het hoofd zit of dat er van beide zijden op het hoofd of van achter op de nek geduwd wordt. Meestal is er geen braakneiging of gevoeligheid voor licht of geluid. De hoofdpijn kan enkele uren aanhouden. Door afleiding, sporten of ontspanning kan de pijn verminderen.

Spanningshoofdpijn kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld:

Verkeerde houding
Psychologische/emotionele problemen
Slaapgebrek

Stress is een van de belangrijkste oorzaken van spanningshoofdpijn. Emotionele problemen verhogen de spierspanning is het lichaam. Het hoeven niet eens altijd grote problemen te zijn, ook de gewone dagelijkse beslommeringen kunnen de spierspanning verhogen. Deze overmatige spierbelasting leidt dan vaak tot spanningshoofdpijn. Een goede conditie en voldoende ontspanning, zowel geestelijk als lichamelijk kan deze hoofdpijn helpen verminderen of zelfs voorkomen.

Behandeling: spanningshoofdpijn kan worden behandeld met of juist zonder medicijnen.

Als pijnstiller kunt u paracetamol gebruiken. Gebruik deze als de hoofdpijn erg is, niet om te voorkomen dat de hoofdpijn opkomt of erger wordt. Gebruik niet meer dan nodig is en niet dagenlang achter elkaar. Veelvuldig gebruik van pijnstillers kan ook weer hoofdpijn veroorzaken!

Probeer te achterhalen wat bij u de hoofdpijn uitlokt. De beste manier om daarachter te komen is het bijhouden van een hoofdpijndagboek. Door op te schrijven wanneer de hoofdpijn optreedt, wordt misschien duidelijk waardoor de pijn wordt uitgelokt en wat u er aan kunt doen. Als bijvoorbeeld een verkeerde houding de hoofdpijn veroorzaakt, is dat het beste te behandelen door een goede houding aan te leren. Hierbij kan de fysiotherapeut helpen.

Migraine

De hoofdpijn komt in aanvallen van nogal hevige kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd, vaak met misselijkheid, braken en met overgevoeligheid voor licht en geluid. Door de hoofdpijn kan het dagelijks leven erg belemmerd worden. De duur van de aanval varieert van een dagdeel tot drie dagen. Bij ongeveer een kwart van mensn gaan verschijnselen als flikkeringen of zwarte vlekken voor de ogen of tintelingen aan de hoofdpijn vooraf. Sommigen hebben slechts af en toe een migraineaanval, anderen hebben er regelmatig last van.

Over de oorzaak van migraineaanval is nog veel onbekend maar wel dat het kan optreden als een stof of factor een overreactie van de bloedvaten in de hersenen veroorzaakt. Deze uitlokkende factoren (triggers) kunnen op zichzelf werken of in combinatie met andere factoren.

Uitlokkende factoren zijn:

Na stress: u denkt misschien dat stress migraine veroorzaakt, maar vaak is het tegengestelde waar. Migraine komt juist vaak voor als de stress voorbij is, bijvoorbeeld op vakantie of in het weekend.

Ovulatie of menstruatie: meestal treden migraineaanvallen op juist voor of tijdens de menstruatie. Fluctuerende hormonen zijn de boosdoener. Voor en tijdens de menstruatie vermindert de oestrogeenspiegel, en dat kan een migraineaanval uitlokken.

Cafeïneonttrekking: door abrupt het gebruik van cafeïne te stoppen kunt u migraine krijgen.

Medicijnen: gebruik van sommige medicijnen kan leiden tot migraine.

Weersveranderingen: bij sommige patiënten kan een dalende luchtdruk tot een aanval leiden, of hoge temperaturen, vochtigheid of regen. Ook fel licht, lawaai, rook, stank, sterke geuren, of hoogteveranderingen kunnen migraine uitlokken.

Maaltijden overslaan: daardoor zakt uw bloedsuikerspiegel, wat migraine kan uitlokken.

Verandering in slaappatroon: te veel slaap (of te weinig) kan met migraine gepaard gaan.

Bepaalde voedingsstoffen: bijvoorbeeld smaakversterker (in Chinese en kant- en klaargerechten), sulfiet (in wijn), nitraat (in bleekselderij, andijvie, spinazie, sla, venkel, koolrabi, spitskool, Chinese kool en rode bieten) en aspartaam (kunstmatige zoetstof).

Probeer te achterhalen wat bij u de migraine uitlokt. De beste manier om daarachter te komen is het bijhouden van een hoofdpijndagboek. Door op te schrijven wanneer de hoofdpijn optreedt, wordt misschien duidelijk waardoor de pijn wordt uitgelokt.
Wat kunt u doen om een aanval te vermijden?
Vermijd de uitlokkende factoren
Eet regelmatig en vermijd voeding die een aanval opwekt
Slaap regelmatig
Beweeg regelmatig, vooral rustige activiteiten zoals wandelen, zwemmen of fietsen kunnen u helpen
Leer stress te verminderen, bijvoorbeeld door ontspanningsoefeningen

Hoofdpijn door medicijngebruik

Als u meer dan vijftien dagen per maand hoofdpijn heeft, ondanks het (bijna) dagelijks gebruik van pijnstillers is de kans groot dat de hoofdpijn door medicijngebruik aanwezig blijft.

Ook dagelijks gebruik van meer dan vijf cafeïnehoudende producten (bijvoorbeeld koffie, thee en chocolade) kan leiden tot chronische hoofdpijnklachten.

Als uw huisarts hoofdpijn door medicijn vermoedt, zal hij adviseren om te stoppen met het slikken van pijnstillers. Stoppen heeft meestal ontwenningsverschijnselen tot gevolg. Dit duurt ongeveer drie weken en kan uw dagelijks leven behoorlijk verstoren. Na de ontwenningsfase kan de eventueel onderliggende hoofdpijn, waarvoor u de medicijnen slikte, opnieuw optreden. Samen met uw huisarts kunt u na het stoppen met de pijnstillers op zoek gaan naar een betere behandeling. Het bijhouden van een hoofdpijndagboek tijdens en na de ontwenningsperiode kan hierbij een goede houvast zijn.

WAT KUNNEN WIJ BETEKENEN TEGEN HOOFDPIJN

Fysio FM past verschillende behandeltherapieën toe die u van uw hoofdpijn afhelpen of doen verminderen. De behandeltherapieën zijn:

• Shiatsutherapie
  • Mulligantherapie