Hielpijn

Hielspoor is de meest voorkomende oorzaak van hielpijn. Meer dan 10% van de mensen heeft er ooit wel eens last van gehad. Gelukkig is hielspoor vaak goed te behandelen, en kan dan in enkele weken tot maanden verholpen zijn.

Hielspoor is een verkalking onder de hiel, bij de aanhechting van de pees die naar de voorvoet loopt. Deze verkalking is waarneembaar op echo's. Op de echo is hielspoor te zien als een verdikking op het hielbeen. De heilspoor veroorzaakt vaak een peesplaatontsteking die de pijnklacht veroorzaakt.

hielpspoor

Deze hielspoor verkalking hoeft lang niet altijd hiel pijn of voet pijn te veroorzaken. Ongeveer 30% van de bevolking heeft een dergelijke verkalking, maar lang niet iedereen heeft last van pijn in de hiel.
Ook is het mogelijk dat mensen wel klachten als voet pijn ondervinden, maar helemaal geen verkalking hebben. Dan is er sprake van peesplaatontsteking, of fasciitis plantaris. Dit is puur een ontsteking, op dezelfde plek waar ook het hielspoor meestal ontstaat. Eigenlijk is het meestal de peesplaatontsteking die de pijn klachten veroorzaakt, al dan niet met een waarneembaar hielspoor.

Kortom: de meeste patiënten van hielpijn hebben dus last van peesplaatontsteking, waarbij ze dan vaak, maar niet noodzakelijkerwijs, ook hielspoor vorming hebben.
Aangezien hielspoor en peesplaatontsteking dezelfde klachten veroorzaken, op dezelfde plaats, wordt meestal over hielspoor gesproken als de meest gangbare term, al is peesplaatontsteking of fasciitis plantaris technisch gesproken meer correct.

De meest voorkomende klacht van hielspoor is:
  • Pijn onder de hiel.
    Vooral 's ochtends of na langere tijd stil zitten is hiel pijn of voet pijn een van de meest genoemde symptomen. Dit kan vaak beter worden door wat te gaan lopen en op te warmen. De zenuwen en bloedvaten raken ook meer in een rust toestand bij stilstand, en raken dan direct gestrest als er weer op gestaan wordt. Na een stukje lopen adapteren de zenuwen weer en wordt de hielpijn weer wat minder. Bij zware vormen kan hielspoor kan echter ook dit niet te lang worden volgehouden.

Behandeling van hielspoor
Hielspoor kan op verschillende manieren worden behandeld. Binnen de fysiotherapie is het gebruik van shockwave een bewezen techniek. Door Fysio FM wordt deze techniek dan ook toegepast om u van uw hielpijn af te helpen.

Daarnaast wordt gekeken naar de mogelijke oorzaak van de hielspoor.

Oorzaken van hielspoor
In principe is hielspoor een overbelastings- of stress blessure, net zoals bv een tennis elleboog. De overbelasting vindt plaats door teveel spanning op de peesplaat, waardoor op de peesplaat aanhechting van de hiel te hard wordt getrokken. Dit kan door daadwerkelijke overbelasting, zoals hardlopen of springen, maar ook door onevenwichtige belasting van bv verkeerde schoenen.
Enkele mogelijke oorzaken van hielspoor:
  • Overbelasting door sporten
  • Slechte schoenen
  • Overgewicht
  • Leeftijd, vooral bij mensen boven de 45 jaar komt het meer voor (bij kinderen komt het ook voor, maar dan hebben we het over de ziekte van Sever Schinz, deze gaat meestal vanzelf over)
  • Korte kuitspier
  • Platvoeten/holle voeten

Voor meer gedetailleerde informatie over hielspoor klink op hielspoorinfo.nl